Hyundai i30 (FD) hámló kilincsének javítása
Az első generációs Hyundai i30-as autók egyik típusbetegsége, hogy a "króm" belső kilincseken lévő bevonat elkezd elválni a belső műanyag magtól. Ez a bevonat elég kemény fólia, s mikor a hámlás bekövetkezik, akkor éles, papírvékony penge kezdi veszélyeztetni az ujjaink épségét. Fontos megjegyezni, hogy ez a betegség csakis a "króm" kilincseket érinti, a kevésbé jól felszerelt, fekete kilincses változatoknál ez nem fordul elő.
Hogy miért jön elő ez a probléma és miért leggyakrabban az első ajtóknál? Erre a válasz egyszerű - a probléma abban rejlik, hogy ez a króm hatású fólia, amivel a kilincset bevonják, másmilyen rugalmassággal rendelkezik, mint az a belső műanyag, amire ráhúzták. Az eltérő rugalmasság miatt mikor nyitáskor "megfeszítjük" a kilincset, akkor az eltérő anyagok eltérő mértékben nyúlnak meg, s így egy idő után elválik egymástól a két anyag.
Ne higgyük azonban, hogy ez a jelenség csak a Hyundai i30 esetében fordul elő! Láttam már ezt a megoldást más autótípuson is, példának említeném meg az Opel Zafira egyes modelljeit, ahol a díszrács készül pontosan ugyan ezzel a módszerrel (használtautók között mászkálva láttam meg ugyan ezt a halványsárgás-fehér műanyag betétet ugyan ilyen krómos kemény fóliával bevonva).
Ennek a problémának legegyszerűbb megoldása, ha simán kicseréljük a kilincset ugyan ilyenre, ami pár éven belül ismét hámlani kezd majd, tehát cserélhetjük megint. Kicsit bonyolultabb megoldás, ha saját magunk fóliázzuk be a kilincset. Ha pedig van hozzáférésünk valami komolyabb gépparkhoz, akkor nekiláthatunk alumíniumból is legyártani a kérdéses darabot. Mivel nekem se kedvem nem volt hozzá, hogy pár éven belül megint kilincset cseréljek, se pedig az ára nem tetszett, így a fóliázás mellett döntöttem.
A kilincs kiszerelése egyszerű művelet, miután a műanyag takarólemezke alól kitekertük a csavart, a kilincset takaró műanyag betétet kell kivenni, hogy hozzáférjünk a szerkezetet tartó két csavarhoz. A zárszerkezet bovdenjeinek elhelyezkedését jegyezzük meg, majd akasszuk ki, hogy kényelmesebb helyre vihessük az alanyt.
Kiszerelés után egyetlen tengelyt kell kiszednünk ahhoz, hogy a kilincs "szétessen" alkotóelemeire és elkezdhessük a tényleges fóliázást. A szemrevételezés után láthatjuk, hogy mekkora feladat vár ránk, s bár a fólia már megkezdte az elválást, ne higgyük, hogy a fent maradt részeket egyszerű lesz eltávolítani!
Miután késsel, szikével, fogóval, mindenféle szerszámmal sikerült meghámoznunk a munkadarabot, csak be kell vonni fóliával. Én Kínából rendeltem fillérekért szénszálas hatású fekete fóliát, azt húztam rá. A bevonás alatt folyamatosan érdemes melengetni az anyagot, így lehet húzni, nyújtani, feszíteni. Fontos megemlíteni, hogy nem az egész kart kell bevonni, a forgópontjai nem fognak látszódni használat során.
Összeszerelés a szétszedés fordított sorrendjében történik.
S mennyire tartós ez a megoldás? Nos a képeket 2016 szeptemberében készítettem, ez a rövid szösszenet pedig 2020 novemberében készült el, így négy év távlatából mondhatom a tapasztalatom. Ez idő alatt a ráfeszített fólia semmit nem változott, nem kezdett el hámlani, foszlani, de még fakulni se. A filléres fólia tehát úgy vélem bevált, s ha elkezdene valamikor lejönni, csak elő kell vennem a tekercs maradékát a szekrényből...